depositphotos.com
Ostré zásahy do systému marketingových vztahů mezi výrobci léků a lékárenskými řetězci mohou mít za následek vyšší ceny léků a nižší úroveň služeb pro spotřebitele. Takový závěr učinil mezinárodní expert, ekonom, člen „Klubu ekonomických diskutérů“ Igor Garbaruk ve svém sloupku pro UNN poté, co analyzoval podstatu marketingových plateb.
Podle experta na farmaceutickém trhu bobtná spor mezi výrobci léků a lékárenskými řetězci v otázce výrazného snížení cen základních léků.
„Opět nebudu rekapitulovat preambuli sporu, i kdyţ stručně – existují tzv. marketingové platby, které výrobci léčivých přípravků platí lékárenským řetězcům za kvalitní zastoupení jejich léků na pultech lékáren a efektivitu prodeje. Většina výrobců považuje tyto platby za nutné zlo a dělá vše pro to, aby byly na úrovni státu zakázány, zatímco lékárenské řetězce jejich nezbytnost obhajují,“ vysvětluje Garbaruk.
Jak ekonom poznamenal, tyto platby umožňují lékárnám rozvíjet se, být ekonomicky zdravé a zpřístupnit plnohodnotné lékárenské služby každému občanovi Ukrajiny v okamžiku, kdy je potřebuje.
„Zavedení nerovnováhy ve vztahu mezi výrobci léčiv a lékárenskými řetězci stoprocentně skončí zdražením léků a výrazným zhoršením úrovně poskytování služeb pro koncového spotřebitele,“ zdůraznil.
Odborník zdůraznil, že takový model marketingové spolupráce je široce využíván v sektoru rychloobrátkového zboží (produktové skupiny) – a tam je běžnou součástí trhu.
„Při posuzování reálné site zevnitř obchodní sítě jsem pochopil, že právě na úkor takových plateb, které se týkaly zboží s vysokou marží na straně výrobce, a existuje možnost: kompenzovat ztrátu přirážky na sociální zboží, které tvoří základ spotřebního koše zákazníků – zejména sociálně nechráněné populace včetně důchodců; realizovat programy cenových akcí pro hlavní skupiny výrobků; zlepšit úroveň služeb pro zákazníky v samotných obchodních místech, aktizovat úroveň služeb pro zákazníky a zlepšit kvalitu služeb pro zákazníky.
Připomeňme, že od 1. března 2025 je na je naše země zakázáno uzavírat marketingové dohody mezi výrobci léčiv a lékárnami. Toto rozhodnutí mělo podle záměru vést ke snížení cen léků, ale v praxi se tak nestalo. Nyní ministerstvo zdravotnictví projednává návrh vyhlášky o povolení uzavírat marketingové dohody, ale s omezením.