Majitelé automobilů by měli vědět, jaký je normální tlak v pneumatikách.
Doporučení, jaký by měl být tlak v pneumatikách / foto depositphotos.com
Během používání vozu musí řidiči neustále sledovat jeho technický stav, včetně provozuschopnosti mechanismů, hladiny paliva, stavu gumy a podobně. Mezi tím mnoho lidí přehlíží velmi důležitý bod. O tom, jaký by měl být tlak v pneumatikách, si povíme v tomto materiálu.
Jak zkontrolovat tlak v pneumatikách – jediný způsob
Jednoznačně určit „od oka“, jaký je tlak v kolech automobilu, prostě nelze. K tomuto účelu existuje vhodné zařízení zvané tlakoměr pneumatik. Je nezbytnou součástí výbavy každého řidiče a jeho použití je poměrně snadné. Je třeba jej připevnit k ventilku pneumatiky, pevně stisknout a podívat se na manometr. Důležité je to provést na „studených“ kolech, kdy vůz nejel alespoň 5 hodin.
Co ovlivňuje tlak v pneumatikách – je důležité to vědět
Tlak v pneumatikách ovlivňuje ovladatelnost vozidla a míru spotřeby paliva. Ovlivňuje také odolnost běhounu pneumatiky proti opotřebení a rychlost brzdění, která je rozhodující v sitích s potenciálním rizikem nehody. Normální tlak v pneumatikách může na silnicích zachránit životy a zdraví.
Jaký by měl být tlak v pneumatikách – upozornění pro všechny řidiče
Výše tlaku v pneumatikách závisí na ročním období, resp. v zimním a letním období se jeho hodnota liší. Také v létě je asfaltový povrch vlivem horka měkčí, což ovlivňuje přilnavost vozu k vozovce.
Je důležité si uvědomit, že neexistuje jednoznačná hodnota, jaký by měl být tlak v pneumatikách. Podle odborníků je nejoptimálnější rozmezí 1,85 až 2,8 atmosfér.. V tomto případě je požadovaná hladina přímo
závisí na poloměru ráfků a namontovaných pneumatikách.. Zde je tabulka hodnot v kilogramech síly na centimetr čtvereční.Vliv má také model, rozměry a hmotnost vozidla: výrobci obvykle uvádějí požadované parametry na vnitřní straně dveří řidiče nebo na zadní straně víčka palivové nádrže.
Jaký je stav motoru?
Je známo, že teplo má velký vliv na tlak v kolech: každých plus deset stupňů přidá 0,1 baru. V důsledku toho je úroveň tlaku v pneumatikách vyšší než obvykle v důsledku dlouhodobého zahřívání. To vede k rychlejšímu opotřebení běhounu a výrazně zvyšuje riziko poškození pneumatiky při nárazu do výmolu.
Vezměte v úvahu, že nízký tlak v pneumatikách také není užitečný: zvyšuje se spotřeba paliva a ráfek může začít „žvýkat“ gumu, což způsobí její poměrně rychlé poškození.
Abyste se vyhnuli všem těmto nepříjemným důsledkům, kontrolujte tlak v pneumatikách pravidelně, zejména v období náhlých změn počasí.
Již dříve jsme psali o tom, jak správně jezdit, abyste ušetřili benzín, a prozradili vám rady a tipy pro řidiče.